dimecres, 12 de gener de 2011

Ara toca cuidar-se

Acabades les festes de Nadal i, amb elles, els àpats nadalencs, ha començat el nou any com tants altres: en els aparadors de tot tipus de botigues, cartells de rebaixes. En els aparadors de farmàcies, para-farmàcies i botigues de "dietètica" i altres de similars característiques, dietes variades, productes que prometen eliminar els excessos del nadal i mil i una coses més que ens fan creure en un gener plàcid i gens costós de passar per tornar a la normalitat.

Doncs ens enganyen, com a xinesos, perquè jo us pregunto:

És fàcil de passar la pujada de gener perquè ens hagin aplaçat els pagaments d'alguns regals? O, és més fàcil estalviar perquè ens rebaixin alguns productes bàsics? Són coses que poden contrarestar parcialment els excessos comesos amb el nostre compte corrent però només el seny en la despesa i uns mesos de contenció, ens ajudarà a equilibrar la balança.

De la mateixa manera, els excessos alimentaris comesos aquests dies, no es poden solucionar amb una dieta de 3 dies, ni amb uns batuts desequilibrats ni amb res més que no sigui dieta saludable i activitat física.

El rànquing dels tres millors propòsits per aquest any 2011, des del punt de vista de Consell Dietètic són aquests:

  1. Practicar la dieta saludable.
  2. Practicar activitat física de manera habitual.
  3. Deixar de fumar ( sinó fumem, només en tindrem 2 )
No costa tant menjar bé, es possible fer-ho! Us proposem una dieta senzilla i fàcil de seguir. Només cal tenir present 10 punts. EL DECÀLEG DE LA DIETA SALUDABLE DE CONSELL DIETÈTIC.


 1. Consumiu, tant per dinar com per sopar, un plat de verdures i/o hortalisses.

2. A cada àpat principal: pasta, arròs o patata. La quantitat suficient (una ració) serà aquella que càpiga en un plat planer ras.
3. Trieu les carns poc greixoses. En quan a les coccions procureu que siguin senzilles i amb poc greix: al forn, bullit, a la papillota, al microones, a la brasa. Alternar amb peix i 4 ous setmanals.
4. De postres trieu fruita o lacti. Podeu alternar amb els berenars.

5. No oblideu els llegums: 3 vegades a la setmana un plat de llegums, ja sigui en estofat, en amanida, en empedrat, en purés...

6. Utilitzeu oli d'oliva per amanir i cuinar.

7. Consumiu llet i derivats triant les opcions menys greixoses: iogurt i formatge fresc. Podeu optar per llet semi-desnatada
8. Reduiu el consum dels aliments, especialment, greixosos o amb alt contingut de sucres (embotits greixosos, mantega,greixos animals, snacks salats i dolços, nata, natilles, flams, llaminadures, bolleries industrials, begudes ensucrades, sucs i similars) per a ocasions especials.

 
9. L'aigua com a beguda prioritària.

10. A passejar!



 Feliç tornada a la normalitat! Salut!