divendres, 30 de juliol de 2010

Consell Dietètic ja és membre de l'Associació Catalana de Dietistes-Nutricionistes


La millor manera de lluitar  pels interessos, drets i deures d'una professió és la creació del col·legi oficial d'aquesta professió.

En el nostre país, no totes les comunitats autònomes tenen col·legi oficial de Dietistes-Nutricionistes. Entre les CCAA que no en tenen hi ha Catalunya. De moment, els Diplomats en Nutrició Humana i Dietètica catalans disposem de l'ACDN ( Associació Catalana de Dietistes-Nutricionistes ), una entitat sense ànim de lucre que neix davant la necessitat de:
  • Aglutinar als professionals de la dietètica i la nutrició de Catalunya 
  • Vetllar per la promoció i regulació del dietista-nutricionista en la societat catalana.
  • Treballar per la formació del Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya, i per tant, quan s’assoleixi aquest fi es dissoldrà l’Associació.                                                    
Com a professionals ens interessa formar part de l'associació per estar assessorats i representats en el desenvolupament de la professió. Però també per donar importància i solera a la titulació i aconseguir que els diplomats en Nutrició Humana i Dietètica estiguem presents en tots els àmbits relacionats amb la nutrició i l'alimentació humana.

Per tot això, jo ja sóc membre de l'Associació i podeu trobar-me al buscador de professionals a la seva pàgina web: CERCA DE DIETISTES-NUTRICIONISTES

Fins aviat!

dilluns, 26 de juliol de 2010

Consell Dietètic Recomana: Hotel Llané Petit. Cadaqués

Aprofito la meva estada de cap de setmana a Cadaqués, per encetar una secció al bloc: " Consell Dietètic recomana".  Aquesta nova secció tindrà relació amb els consells dietètics i, com no, amb hàbits saludables en general. Però els seus continguts, opinions i comentaris tindran un caire més íntim i personal. 
Intentaré relacionar l'alimentació i els estils de vida saludables amb el meu dia a dia, per tant també, com ja he deixat entreveure altres vegades, veureu que tenir uns bons hàbits alimentaris i seguir, en general, un estil de vida saludable, no ha d'estar renyit amb gaudir del bon menjar i, perquè no, d'algun extra o extres!

Avui dedicaré aquest espai a parlar-vos de l'Hotel Llané Petit de Cadaqués. Estratègicament situat a la Badia de Cadaqués, davant del mar, permet gaudir de les meravelloses vistes de tota la badia amb la tranquil·litat de la seva  privilegiada situació, apartat de la part més bulliciosa i concorreguda.
La seva terrassa encarada al mar permet assaborir l'esmorzar del seu bulfet contemplant l'estampa de la vila. A més, si voleu oblidar-vos del cotxe durant els dies que us hi allotgeu, no cal fer més de deu o vint passes per anar a la platja. I per a qui els agradi més la piscina també la trobareu disponible.

L'esmorzar Llané Petit: tots sabeu o heu escoltat alguna vegada que l'esmorzar és l'àpat més important del dia. Encara que el sopar del dia abans hagi estat més abundant del que seria recomanat, cal que esmorzem correctament. De què consta un esmorzar correcte?

  • Cereals: pa, torradetes, cereals d'esmorzar, galetes....
  • Lacti: llet, iogurts, formatge...
  • Fruita: qualsevol, tot l'any.
Hi ha moltes combinacions possibles: entrepans de formatge, pernil cuit o cererals amb llet o torrades amb mantega i melmelada, etc... I sempre ho acompanyarem amb la fruita. A destacar: els plats de fruita fresca, variada i a punt per menjar del bufet de l'Hotel Llané Petit.

Us recomano no deixar passar l'oportunitat de conèixer Cadaqués allotjant-vos a l'Hotel Llané Petit i començar el dia amb un bon esmorzar saludable!

divendres, 23 de juliol de 2010

Pic-nic de platja saludable i diferent

Els caps de setmana d'estiu solen ser dies de platja. Moltes vegades ens hi passem el dia sencer fent-hi un dels àpats principals.

Sovint s'acostuma a menjar només fruita o optem per "picar" aliments molt calòrics i pocs recomanats com patates fregides i altres snacks salats.

Us proposo una idea de dinar de carmanyola més saludable per aquests dies:


Quiche freda de verduretes i de postres, fruita.
Un plat equilibrat i lleuger que permet preparar-lo el dia abans i conservar-lo tallat en porcions individuals en fred a la nevera.
Preparat amb llet desnatada i ous, ens aporta proteïnes d'alt valor biològic, les verdures fetes al vapor el converteixen en un plat ric en vitamines, minerals i antioxidants.


Bon profit!

dimecres, 21 de juliol de 2010

La nova llei de seguretat alimentària i nutrició i l'alimentació infantil

Abans de final d'aquest mes de juliol, govern i comunitats autònomes estudiaran el document que, entre altres mesures, inclou la prohibició de vendre a màquines expenedores d'escoles i instituts productes hipercalòrics, rics en greixos i sucres. El text desenvoluparà la nova llei de seguretat alimentària i nutrició pendent d'aprovar aquest any.

L'alarmant augment de l'obesitat infantil als països desenvolupats, entre ells Espanya, ha motivat la decisió de regular per llei estratègies per evitar l'augment de casos d'obesitat en nens i adolescents.

La nova llei regularà el límit màxim permès de greixos trans en tots els productes, la publicitat de productes destinats a consum infantil, la venda de productes rics en sucres i greixos els recintes escolars i obligarà a la supervisió per part de Dietistes-Nutricionistes dels menús escolars.

Jo destaco d'aquesta iniciativa la importància que se li dóna a l'alimentació infantil legislant les recomanacions de dieta saludable com a prevenció de malalties en l'edat adulta.

Però feta la llei, feta la trampa. Les lleis estan per saltar-se-les.

Per a mi cal anar més enllà per aconseguir l'objectiu mínim de frenar l'augment de l'obesitat infantil i, en els millors de casos, reduir-la. Es fa del tot necessària una bona educació alimentària.


  • De res servirà prohibir la venda de certs aliments a les escoles si a casa, per exemple, sí els troben i els poden consumir. Els nens aprenen per imitació, per tant és molt important que les persones que viuen amb nens també mengin saludablement.
  • Calen campanyes dirigides als pares per difondre la dieta saludable i ensenyar als pares com han de menjar els seus fills.
  • Promoure el consum d'aliments frescos o poc processats com a millor opció.
La nova normativa ha d'anar acompanyada de mesures per promoure la dieta saludable. La única manera d'aconseguir que els nens d'avui mengin bé tota la seva vida, és educant els hàbits alimentaris de manera correcta.

divendres, 16 de juliol de 2010

Més hidratació: fruites i verdures


Les fruites i les verdures són aliments molt recomanables nutricionalment. En altres articles publicats s'han esmentat les seves qualitats:



A l'entrada anterior recordàvem la importància de la hidratació els mesos d'estiu. Els aliments que ens aporten un alt contingut en aigua són les fruites i verdures. Aquesta característica els fa molt recomanables a l'estiu. Però no és la única qualitat a destacar com a aliment d'elecció aquests mesos:

  1. El seu baix contingut calòric afavoreix la seva digestió i disminueix la sensació de somnolència després de dinar.
  2. Com ja sabem el seu alt contingut en fibra regula el trànsit intestinal i pot ser els nostre aliat durant els viatges, quan la nostra regularitat es veu afectada pels canvis de dieta, aigua, costums, etc...
  3. Els antioxidants que ens aporten ens protegeixen dels efectes de l'exposició al sol en la nostra pell. Recordem la necessitat d'utilitzar crema protectora fins i tot quan ja estem bronzejats,
Recordeu: aigua a dojo i dieta saludable rica en fruita i verdura.

dimecres, 14 de juliol de 2010

Compte amb la calor: prevenció de les onades de calor


Hidratar-se correctament és sempre important.
La recomanació d'ingesta hídrica diària és de 2 litres d'aigua al dia: aigua, sucs, infusions , sopes, etc.. Tot i que depenent de la situació o l'activitat realitzada pot ser superior.

Però és a l'estiu quan aquesta recomanació pren importància i cal incidir en la seva difusió.

No només cal tenir present una correcta ingesta hídrica sinó que també cal estar atent i seguir els consells en aquestes dates:

  1. Controlar la temperatura a casa
  2. Evitar el sol directe al carrer : utilitzar barrets i gorres, passejar per llocs amb ombra, vigilar en els trajectes en cotxe, etc
  3. Limitar l'activitat física a les hores de més calor
  4. Beure força aigua i vigilar l'alimentació: seguir la recomanació de beure líquids abundants i evitar àpats copiosos, pesats i les begudes alcohòliques.

És molt important vigilar a la gent gran que, juntament amb els nens i malalts ,són els grups més més sensibles i amb major risc durant les onades de calor o les temperatures elevades durant dies seguits.

Cal estar informats de les previsions metereològiques i demanar consell als professionals dels centres d'atenció primària o de les farmàcies si sospitem que podem estar patint les conseqüències de la forta calor.

Per a més informació :

Prevenció a les onades de calor. Generalitat de Catalunya


Observatori de hidratació i salut