dissabte, 27 de febrer de 2010

Dia solidari, llaminer i saludable: 1ª Mostra Rambleja i Tasta

Després de dies sense poder sortir el cap de setmana ( època d'exàmens ) , avui hem aprofitat el dissabte.

Ens hem acostat a la Rambla de Girona a on s'hi celebrava la 1ª Mostra Rambleja i Tasta en el marc de la XXX Setmana Gastronòmica Gironina, organitzada per l'Associació d'Hostaleria Girona Radial.

Hem pogut tastar els xuixos de la pastisseria Castelló que han sobrat del 1r concurs de menjar xuixos. Estaven boníssims i tant llaminers.... No és d'estranyar que els concursants hagin pogut menjar-ne tants en pocs minuts. El guanyador : 15 en 3 minuts.....deu ni do!

L'acte era en benefici de la Fundació Oncolliga de Girona i tota la recaptació obtinguda de les diferents activitats es destinarà a ajudar a malalts de càncer de les comarques gironines. Així que eren xuixos llaminers i solidaris!

I, per acabar d'arrodonir el dia, hem fet una saludable caminada pel barri vell de Girona: el call jueu, la catedral i el passeig arqueològic amb les seves escales i pendents......ens hem mogut i hem fet salut!

Podeu consultar el programa de la mostra de demà dia 28 de Febrer.


dilluns, 22 de febrer de 2010

Les dietes i la seva raó de ser.


Fa uns dies una companya va trobar i penjar a la pàgina de "Consell Dietètic" al facebook una nova dieta que es donava a conèixer amb el nom de : " Las dietas no sirven , Plan Nutricional del Dr. Garber".

La informació donada no és massa extensa, ni a la pàgina del facebook ni a la pàgina web del programa Nutricional. Val a dir que, d'entrada, el plantejament semblaria correcte ja que proposa una manera saludable d'alimentar-se i perdre pes menjant bé. Però és realment així?

Donant una ullada a la pàgina veiem que el Dr. Garber assegura que no és necessari anar al gimnàs per aconseguir la pèrdua de pes, fins i tot si estem asseguts tot el dia davant de l'ordinador, aconseguirem cremar greix de manera efectiva i ràpida. Només amb l'alimentació.

No dóna massa pistes sobre en que basa el seu mètode i no puc opinar sobre el tipus d'alimentació d'aquest pla. Però val la pena destacar tres coses:
  1. assegura que la pèrdua de pes es notarà de manera important a les 6-8 setmanes i que el mètode està avalat per estudis científics que demostren la seva eficàcia per sobre la d'altres dietes d'aprimament. Per tant, ens queda el dubte de si es tracta d'una dieta d'aprimament ràpid o no.
  2. De la manera com està plantejada la posada en escena del pla nutricional, la única opció per conèixer el mètode és comprant el llibre. Igualment, a la portada del llibre ( com es veu a la foto) se'ns parla de netejar el colon però no especifica de que es tracta. La compra del llibre és indispensable per conèixer i començar un mètode ple de promeses.
  3. Però el que m'ha sorprès més de tot és l'afirmació de que no cal fer cap tipus d'activitat física per perdre pes i, en les seves paraules, sentir-se saludable . Segons el meu punt de vista, la raó de ser de les dietes és la d'aconseguir un canvi d'estil de vida en les persones. La dieta i l'activitat física són els pilars de la vida saludable i el que tot bon professional ha de prescriure sempre.

No tinc intenció de comprar-me el llibre però si algú en sap alguna cosa o ha llegit el llibre i pot explicar de que va el pla nutricional d'aquest doctor, li agrairé la seva opinió i els seus comentaris.

Fins la propera.

dissabte, 20 de febrer de 2010

Verdures, Hortalisses i fruites cada dia.

La recomanació estrella de dieta saludable és aquella que ens diu la ja típica i famosa frase de " 5 al dia", és a dir ,consumir diàriament cinc racions entre fruites i verdures.

Les raons en les quals es basa aquesta recomanació són moltes , jo en destacaria 3 :
  • Són aliments amb una quantitat important de vitamines, minerals i fibra i l'aport calòric és relativament baix en comparació amb altres.
  • Contenen una gran varietat de substàncies fitoquímiques o fitonutrients. Què són? són aquells compostos naturals dels productes vegetals amb propietats beneficioses per a la salut.
  • El consum abundant d'aquests aliments en desplaça d'altres que per la seva composició es recomana un consum més reduït: productes més calòrics i amb quantitats importants de greixos.

La millor manera d'aprofitar els beneficis de totes les substàncies que contenen les fruites i els verdures és fer una dieta molt variada amb tots tipus de vegetals.

Si bé és cert que alguns vegetals són més rics en unes substàncies que altres, el consum diari i variat de verdures i fruites garanteix un aport suficient.
Font: euroresidentes.com
Una bona recomanació és la de donar color als nostres plats: vermell, taronja, verd, groc, violetes....Perquè, a més de fer els plats atractius a la vista disminuint així la monotonia, les substàncies relacionades amb la tonalitat de l'aliment són majoritàriament substàncies fitoquímiques beneficioses. Cada color conté quantitats importants de les substàncies responsables de la tonalitat.

Potser les substàncies amb més renom són aquelles amb propietats antioxidants. És a dir, aquelles substàncies que ens protegeixen de l'acció dels radicals lliures i relacionades amb la prevenció d'algunes malalties ( com les cardiovasculars, degeneratives ) i de l'envelliment cel·lular.


El Instituto di Chimica Biologica G. Fornaini de la Universitá di Urbino , ha estudiat la capacitat antioxidant de 27 aliments de la dieta mediterrània. Troballes interessants d'aquest estudi:
  • Utilitzant herbes aromàtiques com la melissa o la millorana, augmenta un 200% la capacitat antioxidant del plat

  • L'oli d'oliva i el vinagre de vi o de poma són els que confereixen més poder antioxidant a les amanides que acompanyen.
  • Altres espècies que cal tenir present com a proveïdores de propietats antioxidants són el comí i el genjibre.

Així que per acabar, un consell dietètic: utilitzar herbes aromàtiques per amanir les nostres amanides de cada dia. A més, aquestes poden substituir la sal com a condiment.


Bon profit.

dimecres, 17 de febrer de 2010

Amanides: estiu i hivern

Una de les recomanacions de dieta equilibrada és la següent:
  • dues racions de verdura i /o hortalisses al dia, una de les quals ha de ser en cru com amanida.


Però són les amanides plats d'estiu? Són les amanides rutinàries i avorrides ?

L'amanida pot fer-se amb gran varietat d'aliments, majoritàriament vegetals, però amb combinacions de diferents grups.

Consumer EROSKY ens proposa combinacions per fer-les més adients per l'hivern.

Us recomano li doneu una ullada:

Amanides tèbies per l'hivern

dimecres, 10 de febrer de 2010

Demà dijous llarder o dijous gras: les tradicions i la nutrició

Demà és l'inici oficial del carnestoltes, dijous gras o dijous llarder , conegut com el "Dia de la truita" o el " Dia de l'ou i el porc".

És costum menjar ous amb carn, botifarra d'ou i coca de llardons. La tradició ve marcada pel calendari litúrgic, en acostar-se el temps de penitència i dejuni de carn de la quaresma.

Actualment, la quaresma ja no té el seguiment que tenia en èpoques passades, de manera que es continua menjant de tot el que ens ve de gust sigui o no quaresma. Tampoc necessitem menjar aliments calòrics per prevenir dejunis posteriors , donat que no hi ha la mancança d'aliments d'aquells temps. I les tècniques de conservació dels aliments actuals han fet desaparèixer la necessitat de consumir els aliments en un curt període de temps.

Malgrat això les tradicions es mantenen en la seva vessant més laica. Sobretot a les escoles a on es costum berenar al pati o fer sortides, dels aliments tradicionals: entrepà de truita o de botifarra.

Des del punt de vista dietètic, quin consell s'hauria de donar sobre la conveniència o no de menjar la tradicional coca de llardons o la botifarra d'ou o la truita de botifarra ?

Alimentar-se és alguna cosa més que una necessitat física: quan mengem ens relacionem i mantenim els vincles culturals i socials amb els altres. Les tradicions són un símbol d'identitat que cal mantenir i moltes tradicions ( gairebé totes) tenen relació o passen per la taula.

Per altra banda, l'aconsellat és menjar de tot perquè tots els aliments ens aporten nutrients necessaris. Però , amb seny.



Canviarà molt si ens mengem la truita de botifarra acompanyada d'una amanida i compensem amb l'àpat següent menjant aliments més pobres en greixos animals. Que si ho fem acompanyant-la de més botifarra d'ou amb pa amb tomata.

S'ha de gaudir del menjar i si, habitualment fem una dieta equilibrada i activitat física, demà podem gaudir d'un bon tros de truita de botifarra i un trosset de coca de llardons! Això si, pensem en menjar la nostra amanida , la nostra fruita i anar a fer una bona passejada a pas lleuger per combatre el fred!

Bon profit!

dimecres, 3 de febrer de 2010

4 de Febrer ; Dia Mundial contra el Càncer

Demà es celebra el dia mundial contra el càncer que enguany llança la campanya : " El càncer també pot prevenir-se"

L'objectiu d'aquesta campanya impulsada per la Unió Internacional Contra el Càncer ( UICC ) és la de conscienciar a la població que el risc de patir càncer pot reduir-se potencialment un 40% mitjançant canvis senzills en l'estil de vida com són :




  • deixar de fumar i evitar el fum del tabac de segona mà
  • limitar el consum d'alcohol
  • mantenir un pes saludable mitjançant una dieta equilibrada i la pràctica d'exercici
  • evitar l'exposició excessiva al sol
  • protegir contra el càncer que causa infeccions


Sempre ens diuen què hem de fer per portar un estil de vida saludable però, potser, poques vegades ens ho plantegem així : amb recomanacions tant senzilles com les anteriors, puc reduir un 40% les probabilitats de patir algun tipus de càncer.



A Consell Dietètic sempre es dóna el consell dietètic bàsic i principal de portar una dieta equilibrada i un estil de vida actiu. Però avui no ho dic jo, ho diuen experts i estudiosos del Càncer i la seva prevenció.

Podeu trobar tota la informació de la campanya i diferent material didàctic i promocional a la pàgina web de la Unió Internacional Contra el Càncer.