dissabte, 4 de febrer de 2012

4 de Febrer: Dia Mundial contra el Càncer

Coincidint amb el dia mundial contra el càncer, Consell Dietètic vol recordar-vos a tots la importància d'uns bons hàbits alimentaris i d'activitat física per prevenir el risc de patir aquesta malaltia.

Segons la OMS , el càncer és la segona  causa de mortalitat a la majoria de països desenvolupats, darrera  de les malalties cardiovasculars.

Es pot prevenir el càncer? 

Donat que les causes de l'aparició d'aquest són diverses, hi haurà casos en que els factors de risc siguin no modificables i per tant difícilment evitable.

Però cal tenir molt present que més del 30% dels casos de càncer s'haurien pogut evitar modificant o evitant els següents factors de risc. Relacionats tots ells amb estils de vida i hàbits saludables:
  • el consum de tabac
  • l'excés de pes o l'obesitat
  • l'alimentació pobre en fruites i verdures i amb un excés de greixos saturats
  • la inactivitat física;
  • el consum de begudes alcohòliques

Quina alimentació ajuda a prevenir el càncer?


  1. Consumir 5 racions de fruita i verdura al dia: 3 racions de fruita i 2 de verdura garanteixen la ingesta suficient d'aquelles substàncies amb propietats protectores contra el càncer i altres malalties. Millor si és de temporada. A més, una dieta rica en aquests productes ajuda a mantenir un pes saludable i adequat.
  2. Incloure els cereals i derivats ( pasta, arròs, pa ), millor si són integrals, a tots els àpats: els cereals ens proporcionen l'energia que necessiten les nostres cèl·lules diàriament. Un bon repartiment dels àpats, garanteix l'aport d'energia necessari. Aconsellat 4 - 5 àpats diaris.
  3. Reduir el consum de greixos animals: consumir carns poc greixoses alternant el seu consum amb el peix i els ous. Els lactis millor semidesnatats o desnatats, i els formatges frescos o semi curats
  4. Consumir llegums mínim 3 vegades a la setmana: els llegums són molt recomanables per vàries raons. Contenen fibra i vitamines. Ens aporten proteïnes, de manera que podem substituir-los per l'aliment proteic d'aquell àpat, reduint d'aquesta manera la ingesta de greixos. Ajuden a controlar els nivells de sucre en sang
  5. Reduir el consum de productes altament processat, ja que aquests són rics en greixos saturats i sucres.
  6. Triar aliments naturals, no processats i millor de temporada.  
  7. L'aigua com a beguda d'elecció.

  Cal fer una dieta variada i equilibrada, incloent aliments de tots els grups, garantint el consum de productes vegetals diàriament.

No oblidem l'activitat física!

La pràctica diària d'activitats físiques a més de les habituals del dia a dia,  és recomanable per prevenir el càncer i moltes altres malalties.
Cal reduir les activitats sedentàries al mínim, augmentant aquelles que impliquin moviment i activitat física. 

Alguns dels beneficis són:

•Les persones físicament actives viuen més anys i amb millor qualitat de vida
•Es redueix la possibilitat de patir malalties com : infart de miocardi o cerebral,
osteoporosis, diabetis tipus II, hipertensió arterial, augment del colesterol sanguini, augment de pes.
•Ens ajuda a estar de més bon humor i a veure la vida amb optimisme
•Facilita les digestions i a mantenir uns hàbits intestinals adequats
•Ajuda a dormir millor
.
.

Per saber més: