dissabte, 20 de juny de 2009

Vegetarianisme

La dieta vegetariana és una alternativa de dieta basada en el consum d'aliments vegetals. Cal tenir-la present i conèixer-la una mica més donat que es presenta com una bona alternativa per pal.liar els excesos de l'alimentació de les societats occidentals. És necessari un bon coneixement d'aquesta dieta per poder planificar una alimentació sense dèficits de nutrients.
Molt interessant la posició de l'ADA ( Associació Americana de Dietètica) i l'associació del Canadà sobre aquesta dieta. La podeu trobar en versió original o traduïda al castellà :
Per a qui estigui interessat a conèixer més :
http://www.unionvegetariana.org/

divendres, 19 de juny de 2009

Llaminadures, dolços i bolleria

Us presento una seguit de punts d'interès i de recomanacions per l'educació dels hàbits alimentaris dels nens.
No té la intenció de ser un document exhaustiu, només orientatiu.
Al final una recomanació d'un llibre que trobo realment interessant per pares que vulguin saber més sobre com educar als nens en uns hàbits saludables:


Cal tenir en compte una sèrie de dades d’aquests productes per les quals no són recomanables i han de consumir-se de manera molt ocasional. No han de formar part de la dieta diària dels nens sinó que han de ser l’excepció per a una ocasió especial:
o Són productes rics en sucs i greixos i contenen additius.

o Les llaminadures contenen bàsicament sucres i additius
o Són altament calòrics, calories buides perquè només aporten sucres senzills ( glucosa, fructosa i sacarosa)
o No aporten nutrients importants i necessaris per al desenvolupament i creixement del nen.
o El consum de sucres senzills provoca càries. Mes si es consumeixen sols, sense cap més aliment.
o Els potenciadors de sabor que contenen molts d’ells acostumen als nens a sabors diferents als dels aliments bàsics de la dieta, de manera que prefereixen aquests productes a altres de més recomanables i necessaris en la dieta diària ( fruites, llegums, verdures, etc..) .Quan més en consumeixen més preferència.
o Molts dels additius d’aquests productes són colorants. Alguns d’aquests han estat estudiats per possibles efectes nocius per a la salut.

o La bolleria i dolços són rics en greixos i sucres. Són altament calòrics i els greixos que aporten són poc saludables: colesterol, greixos trans i greixos saturats.
o Les begudes ensucrades aporten sucres i additius. Moltes estan enriquides amb vitamines però els tractaments tèrmics als que són sotmesos per garantir l’estabilitat i seguretat, poden destruir-ne bona part.

També és molt important educar en els nens uns bons hàbits alimentaris i un estil de vida actiu. Tant important és el què es menja com quan, a on i amb qui es menja: hem d’evitar que els nens mengin sols i davant el televisor. Els nens han de seguir un horari regular d’ àpats i evitar que piquin entre hores. Hem de donar-los exemple i seguir una alimentació equilibrada. Acostumar-los a nous sabors, introduint nous aliments a la seva dieta. També és important educar-los en la pràctica d’activitats de lleure que impliquin activitat física de manera regular. Activitats sedentàries com els videojocs, televisió i altres no han de representar tot el temps d’oci dels nens.
Per tal d’aprofundir en aspectes més pedagògics dels hàbits en general i alimentaris en particular, recomano la lectura del llibre:
AMIGO Isaac, ERRASTI J.Manuel. (2006). ¡QUIERO CHUCHES!Las nueve causas de la obesidad infantil. Bilbao: Editorial Desclee de Brouwer, S.A.


UN DE CADA 3 NENS ENTRE 6 I 10 ANYS PATEIX DE SOBREPÉS

El Periódico de Catalunya publicava el passat dilluns 15 de Juny la noticia. Són els primers resultats del programa PERSEO que s'inclou dintre de l'estrategia NAOS (Estrategia per a la nutrició ,activitat física i prevenció de l'obesitat) del ministeri de salut i consum del govern espanyol.

Dieta equilibrada




DIETA EQUILIBRADA

La dieta equilibrada es defineix com : " és aquella que permet a l'individu el manteniment d'un estat de salut òptim, a l'hora que li permet l'exercici de les activitats de la seva vida diària"
Les recomanacions de quina ha de ser l'alimentació per aconseguir els requisits de la dieta equilibrada tenen una sòlida base científica i gaudeixen de consens entre els experts en nutrició i alimentació.
Existeixen guies alimentàries específiques per a cada país que defineixen quins aliments i en quina quantitat han de consumir-se per aconseguir la dieta equilibrada i els seus beneficis.
Les guies alimentàries de referència a Espanya són les editades per la SENC ( Societat Espanyola de Nutrició Comunitària). La piràmide dels aliments recull totes les recomanacions sobre grups d'aliments , racions i freqüencia de consum d'aquests.

Però potser cal més difusió de com s'organitza una dieta per complir aquestes recomanacions. Ens trobem davant de massa informació nutricional , massa missatges publicitaris, massa interessos comercials que poden crear confusió o saturació.





dijous, 18 de juny de 2009

Arriba el bon temps

Hola a tots,
Ja ha arribat el bon temps i la calor! Ja fa dies que es nota l'arribada de l'estiu: els dies són més llargs, ha començat a fer calor, els nens i no tan nens acaben els exàmens......I arriba l'hora de treure'ns roba. I apareixen per tot arreu missatges de la figura perfecte, milers de productes que ens faran aconseguir-lo......Però, perquè en una societat tan informada sobre el què hem de menjar i el què no per estar sans, hi ha tants problemes de sobrepés, obesitat, etc...?
Donc bé, aprofitant aquest moment de màxima actualitat de temes relacionats amb aprimar-se, inicio aquest blog amb una pregunta:
Coneixem de veritat que és la DIETA EQUILIBRADA?
Aquí us deixo la pregunta.
Intentaré ajudar a conèixer més sobre tots aquests temes. Espero la vostra ajuda